Naše stroje
Tak , je to tady. Zde se dozvíte, co v průměru stojí takový hobby autokrosový sport, když ho provozujete poctivě a opravdu jdete podle technických předpisů a svůj vůz opatříte všemi potřebnými fičurami. Takže začínáme. První tabulka ukazuje náklady vydané na potřebné věci k přestavbě jednoho normálního vozu na závoďák. Dá se všeobecně aplikovat na jakékoliv vozidlo, získané za účelem závodění :)
Náklady všeobecně potřebné k závodění v Hobby autocrossu
Zajištění kapot (spojovací materiál - <oko+háček+závlačka>) - Rozpočítáno v průměru na jeden vůz |
170.-Kč |
Mříž do dveří řidiče (průměr drátu 3mm , oko 2x4cm) |
120.-kč |
Plechová cedulka na střechu pro startovní číslo - Rozpočítáno na jeden vůz |
80.-kč |
4-bodový pás (získaný z www.speedpro.cz) |
1140.-kč |
Bezpečnostní rám |
1840.-kč |
Upevňovací desky 6kusů 10x10cm tloušťky 3mm |
200.-kč |
Svařovací materiál (tryska, svařovací drát) - Rozpočítáno v průměru na jeden vůz |
170.-kč |
Táhlo odpojovače |
135.-kč |
Odpojovač (dvoupolový) |
194.-kč |
alternativa - Odpojovač (šestipolový) |
~360.-kč |
Mlhovky potřebné na brzdová a poziční světlo (3 x 60.-kč) |
180.-kč |
Elektro materiál potřebný k zapojení odpojovače a světel (měděné lanko+oka) |
433.-kč |
Takže suma sumárum se dostáváme na částku 4662.-kč (4828.-kč) za materiál potřebný k přestavbě, za předpokladu, že máte "zdravý" vůz k tomu určený, počítáno bez práce. Ta obnášela 4x sobota a neděle + zhruba 5 hodin týdně navíc po pracovní době.
Další náklady jsou spojené s úpravou vozu tak, aby byl zapamatovatelný. Jde o takzvaný fun-faktor, nebo stupeň recese v rámci bezpečnostních pravidel.
Náklady potřebné na Fun-faktor
Materiál na křídlo (Pro žigula) |
800.-Kč |
Samolepky startovních čísel a našich firem - rozpočítáno na jedno vozidlo |
333,-kč |
Samolepky týmu (Mad Team Racing) |
150.-kč |
Materiál potřebný k přestříkání vozu (ředidlo, 3x 4kg pixly barev, krycí papírové pásky) |
1000.-kč |
Tím bohužel náklady na závodění nekončí. Aby vůz byl akceschopný, tak stejně musíte do něj nějakou sumu nacpat. Říkejme tomu revitalizace vozu pro akceschopnost na trati. V nejjednodušším případě to obnáší alespoň výměnu náplní, kompletní revizi všech potřebných systémů a pořádné pneumatiky.U nás to bylo trochu víc než jen základní údržba.
Náklady na revitalizaci a akceschopnost Žigula - 300 Mad Devil
Oprava motoru: Napínák+kladky |
640.-kč |
Údržba motoru: 4l motorového oleje + filter (~280.-kč +130.-kč) |
~410.-kč |
Údržba převodovky a diferenciálu: Převodový olej - 1.5l , olej do diferenciálu - 1.5l |
~255.-kč |
Generální oprava přední nápravy a uložení kardanového hřídele |
2100.-kč |
4x tlumič pérování |
3250.-kč |
Pneumatiky: 2 Tiptyre + 2x Vraník (2300.-kč + 1920.-kč) |
4220.-kč |
Náklady na revitalizaci a akceschopnost Opla - 299 Mad OK
Náklady zatím nebyly vyčísleny |
***.-kč |
Náklady na revitalizaci a akceschopnost Renaulta - 200 Mad R5
Náklady zatím nebyly vyčísleny |
***.-kč |
Náklady na revitalizaci a akceschopnost začaly být v kurzu poté, co se závody změnily na bezkontaktní a zvýšila se životnost vozu na víc než jen dvě rozjížďky. Při takovýchto nákladech platí, že vůz MUSÍ přežit alespoň jednu sezónu. Už neplatí, že se vrako -vůz uschopnil jen tím, že se do něj nalil benzín a nastříkaly se na kapotu grafitty, jako to praktikoval náš tým na začátku minulé sezóny (2010). Zdroje, kde brát vozy pro přestavbu se tenčí a výkup šrotu začíná být také zajímavý, proto vůz vhodný pro přestavbu na hobby závoďáka může klidně obnášet částku 5000.-kč.
Doufám, že jsme vás tímto neodradily od autokrosového sportu v jeho nejamatérštější podobě. Všechny ty náklady jsou povětšinou jednorázové a vám potom bude stačit na voze dělat jen běžnou údržbu.Jinak můžu směle tvrdit, že všechny ty náklady jsou yvyváženy zábavou a týmovým duchem, který je cítit při závodu.
Tak , Sportu zdar Jan Rükr 26.4.2011